Byrum med ny belægning i respekt for det historiske udtryk

Hele bykernen indrettes til attraktiv gågadezone

Projektet indebærer et kvalitetsløft i byrum og belægninger, når arbejdet med klimatilpasning, renovering af forsyningsledninger og udrulning af fjernvarme er gjort færdig. 

Konkret betyder det, at der etableres ny belægning i respekt for det historiske udtryk og flere områder af bykernen omdannes til gågadezoner.

Anlægsarbejdet sker etapevis – og derfor vil ny belægning også blive lagt på som afslutning på hver etape. 

Der er politisk vedtaget en række principper for de nye gadeprofiler;

Gågader/hovedstrøg:

Byrum Stengade
  • Gågade (med varekørsel)
  • V-formet profil så byrum kan lede regnvand
  • Ny brobelægning – nordisk granit
  • Sammenhængende flade med plane, savede og jetbrændte brosten
  • Støbejernsledelinje i midten, nogle steder i kombination med linjedræn (overdækket rende)
  • Markering af udstillings- og udeserveringsarealer 
  • Afkobling af nedløbsrør med små vandrender på tværs
  • Opretholdelse af niveaufri adgang til butikker
  • Ny fjernvarme, ny regnvandsledning og generel ledningsrenovering

Øvrige gader:

byrum Øvrig gade
  • Gåde med kørsel tilladt
  • V-formet profil, så byrum kan lede regnvand
  • Ny brolægning – nordisk granit
  • Design flexibelt ift. fremtidig anvendelse
  • Færdselsflade med plane, savede og jetbrændte brosten
  • Smal vandrende i midten
  • Tilpasningszone langs bygninger udført i pigsten/knoldebro. Nogle steder skrånende og med ekstra trin på trapper
  • Naturlig ledelinje langs tilpasningszone
  • Afkobling af nedløbsrør med små vandrender
  • Ny fjernvarme, ny regnvandsledning og generel ledningsrenovering

Der er politisk vedtaget en række principper for trafikstrukturen:

Den fremtidige trafikstruktur udformes efter følgende 4 principper i prioriteret rækkefølge:

  • Hele bykernen indrettes som gågadezone
  • Hovedstrøg i lokalplanen indrettes som gågader med varekørsel tilladt – ud til bykernens kant (på nær Sudergade langs Akseltorv)
  • Øvrige gader indrettes som gågade med kørsel tilladt
  • Tilgængelighedsruter i bykernen sammenbindes og forlænges ud til bykernens kant

Cyklister kan bevæge sig som i dag.